Tuesday, June 14, 2011

Kelas Nak buat Kek



Assalamualaikum...


Hoi..hoi...hoi...

Sebagai seorang guru yangbersuamikan kakitangan swasta, aku tidak dapat menggunakan cuti sekolah dengan baik sekali...yelah..suami mane ade cuti sekolah macam istri...hehe..mau dijadikan cerite, isteri nih pon duduk jerlah umah tak kemane-mane mase cuti sekolah...


Untuk mengisi masa lapang, aku nih pon telah merajinkan diri mendaftarkan diri ke kelas membuat kek dan biskut...ececehh.....


Nak buat pengakuan..aku maknusia yang teringinnnn sangat nak buat kek tapi tak penah buat kek-kek yang hebat...setakat kek coklat tuh reti lah aku!!hehe



Jadi berbekalkan harapan yang tinggi, sebelom gi kelas aku gi beli oven dulu..oven Butterfly 42L...beso woi....dengan azam taun nih nak buat kuih raye...tapi sampai skang oven dok dalam kotak..aku tak bukak-bukak lagi...hehe..no time maaa....alasan!


Ini cikgu chef yang ajar aku ari tuh..namenye chef Kim...dari KL ke MErsing...gigih die!

dengan pembantu die..orang mersing jer



siap ade tv lagi kau!
sian chef kim..melayan karenah-karenah makcik2 yang rase diri die terer...menurut chef kim, soda bikarbonat dengan baking soda tak sama...tapi makcik-makcik tuh cakap same...
hei makcik..sape yang chef skang nih??



Ok..skang ini pulak kek dan biskut-biskut yang diajar pada ari tuh...


Nih namanye CARROT WALNUT CAKE
Kek nih sangatt ringann...die jadi best sebab disebalik kelembutan kek nih, nanti tibe2 kite akan tergigit walnut...sangat supriseeee!!hahaha...



Nih pulak namanye CRUNDY ARABIA

Biskut nih adelah campuran cofee and vanilla...tapi tak rase cofee sangattt sebab die terselindung dengan rase vanilla..biskut nih menjadi crunchy dek kerana terkandungnya almond flake yang dibakar terlebih dahuluuu dan corn flake...2 thumbs up!!



Manakala ini adalah DEVIL'S COOKIES

Nama je dah ganasss...tapi ini lah favourite aku...sebab biskut nih kalau kau gigit kau takkan sangke ade coklat life dalam biskut nih....rangup pulak tuh...rangup sebab ade almond flake...bakar pun tak lame..sangattttt sedaappp..makan sekali pasti termimpi-mimpi...


Dan yang ini adelah ROYAL APPLE CAKE

Ko jangan memain..aku tau dah buat kek diraja nih...hehe...okeyh..kek nih bile makan, dan bile kau dah telan, baru kau akan rase apple die dan rase kayu manis sayup je dihujung lidah....lembut tak payah cakap lah...cume aku tak suke diletakkan kismis..nanti kalo aku nak buat, aku taknak letak kismis kot...tapi aku sangattt suke kek nih dari carrot walnut cakee!!




Kelas patutnye 3 jam..tapi untuk semua resipi nih, 2 jam je dah cukuppp...so, untuk semua pelajar, dapat oleyh2 sebelum balik...hoyeaahhh!!!!

butter brand buttermas

cooking chocolate

corn flakeee




mau resipinyerrrr???


hehe...

nanti dulu...bersabar yerrrr....
aku try buat duluuu..kalau jadikk aku share dengan orang ramaii....
(bile nak try pon tak tau lah)
hehe


okeyh..
Sekian, terima kaseyh!







1 comment: