Thursday, June 9, 2011

Resipi Bakso


Assalamualaikummmm!!


Hoi...hoi....

Kelmarin suami request nak buat mee hoon bakso versi aku...Dengan penuh rase kasih sayang aku pon buatkan lah mee hoon bakso demi tuntutan nafsunya...hhehe


Meh ari nih aku nak share resipi bakso yang aku dah ubah suai ikut tekak aku laki bini ...resipi asal aku dapat dari Cik Google...aku pon lupe dari website mane aku rembatt..lame dah!


Ok..kite mule dengan bahan-bahan dulu:

Sepaket mee hoon (kalo nak pakai mee kuning pon boleh)

Bahan Sup Bakso:
5 Ulas bawang merah (dihiris)
Tumbuk kan 3 ulas bawang putih, setengah inci halia dan 1 sudu kecik biji lada putih
Serbuk lada putih
serai sebatang jer
kiub pati daging/ayam
Garam
1 paket bebola daging (dijual kat supermarket macam gambar kat bawah nih)

yang nih contoh je...banyak lagi brand yang ade kat supermarket

Bahan untuk sambal die pulak:

Cili padi
Limau kasturi


Cara-cara:

- tumis bawang merah yang dihiris sampai naik bau.

-lepas tuh masukkan bahan-bahan yang ditumbuk..macam biase sampai lah naik bau jugak...oh..jangan lupe masuk kan serai yang dititik sekali..

-bile dah agak-agak garing, masukkan air sampai 3/4 periuk..jangan penuh-penuh..nanti nak masukkan bebola daging kang tak muat kang..

-bile dah masukkan air, masukkan serbuk lada putih 2 sudu besar dan kiub pati daging 1 sudu kecik..Tunggu sampai mendidih...

-bile dah mendidih, masukkan bebola daging...agak-agak semua dah mendidih, masukkan garamm sebagai pelengkap rase..

-jangan lupe celur mee hoon /mee kuning..


- buat sambal die pulak., tumbuk kan cili padi pastu perah kan jer dengan limau tuh...



Dah boleh makannn dahh!!



Masak bakso nih simple dan mudah..orang yang tak pro macam aku pon 20 minit jer settle semua termasuk kopek-kopek bawang!

Selamat mencuba!!!


Okeyh..
Sekian, terima kaseyh!

No comments:

Post a Comment