Friday, July 8, 2011

Resipi Pulut Kuning


Assalamualaikum...


Hoi..hoi..hoi....



Semalam aku puase...dan kebetulan aku tibe-tibe konon-konon nak try buat pulut kuning sebab nak berlatih buat sempena Adam dah nak mencecah umur setahun...


Sebelum nih aku penah lah buat pulut..atas arahan mak...style jawa belah bapak aku lah..makan pulut yang warne putih cecah dengan sambal cili padi ikan bilis goreng...fuh..memang mantap....sampai tambah berape kali pon tak berape nak perasan lah orang cakap....


Semalam aku nak makan pulut...tapi aku sesaje nak try buat pulut kuning...rupe2nye setelah menggoogle, care die lebih kurang same dengan buat pulut warne putih...cume mase rendam pulut tuh, kene letak kunyit ler..baru die jadi kuning...ohhh..baru aku tau!!
heheh


Meh sini aku bagi tau macam mane nak buat pulut kuning..Dimulakan dengan bahan-bahan:


-beras pulut (ikut lah nak masak berape banyak pon)
-serbuk kunyit
- santan
-garam


Dan care-carenyerrr:

- Rendam beras pulut dengan air..Letak serbuk kunyit sekali...Aku rendam dalam sejam pon dah okeyh...kalo lagi banyak serbuk kunyit dan lagi lama, maka lagi kuning lah pulut kite tuhh...


- Sementare tunggu pulut direndam, boleh lah panaskan air kukusan..


-komdian, bile pulut dah kuning, masukkan lah pulut yang dah di toskan kedalam pengukus..

- Kukus sampai separuh masak. Kemudian, keluarkan pulut separuh masak tadi, gaulkan die dengan santan yang dah dibancuh dengan garam...Gaul rate-rate..

- Lepas dah gaul, masukkan balik dalam pengukus...sambung kukus lagi sampailah die dah masak..

- pastu boleh lah hidang cantik2 ikut acuan yang kite nak..

- boleh makan dengan rendang atau kari...




Semalam aku makan dengan rendang daging...maveless..makan 2 round okeyh!!hehe

oh ye..aku tak bagi sukatan sebab aku pon sukat dengan penuh kasih sayang...maknenyer aku agak-agak jer weyh!!hehe...


okeyh.
Sekian, terime kaseyh!

No comments:

Post a Comment